Sidor

tisdag 30 augusti 2011

Hurra för billiga SL-kort!

Jag sitter just och funderar på om jag ska slå till på ett 90-dagars SL-kort. På torsdag 1/9 höjs SL-taxan, så jag sparar ett par hundralappar extra om jag köper det innan dess. Jag är säkert inte ensam om att fundera i de banorna men till skillnad från många andra är jag inte upprörd över att SL-taxan höjs. Nu är det säkert någon som tänker att det är ganska självklart eftersom jag är en aktiv del av den majoritet som röstat igenom taxehöjningen i landstingsfullmäktige. Men det beror faktiskt inte på det utan snarare på att jag har koll på att SL-korten är ganska billiga, även efter höjningarna.


Efter höjningen kostar ett 30-dagars SL-kort 790 kr (för vuxna). Jag bodde i Östersund ett par år och pluggade på Mitthögskolan, om jag hade bott kvar där hade jag fått betala 950 kr för ett 30-dagars kort. Mina svärföräldrar bor i Linköping, om de vill köpa ett 30-dagars kort som gäller i hela länet så får de betala 975 kr. Om du tycker att det är mer rättvist att jämföra med priserna i Göteborg och Malmö så är det faktiskt ännu dyrare där. I Skåne kostar ett månadskort 1060 kr och i Västra Götaland 1445 kr.

Så kom igen alla Stockholmare, sluta sura över höjningen och var glad för att våra SL-kort fortfarande är ganska billiga!

PS. De kommande 5 åren investerar Stockholms läns landsting 33 miljarder på ny kollektivtrafik. Hälften av kostnaden för Stockholms kollektivtrafiken bekostas av skatter och resten av biljettintäkterna. DS.

http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar