Sidor

onsdag 19 oktober 2011

Restaurang Aquavit, bra mat men mindre bra service

Igår var det höststämma och traditionsenligt avrundades kvällen med att styrelsen och ledningsgruppen åt middag. När jag fick veta att vi skulle äta på Aquavit åkte mina mungipor definitivt upp ett snäpp. Jag har beundrat Marcus Samuelsson ända sen han började dyka upp som tv-kock på 4:ans frukosttv. Att det är utmärkta hotell Clarion Sign som huserar restaurangen i Stockholm bidrog till att hålla förväntningarna på topp. Tyvärr blev kvällen inte lika magisk som jag förväntat mig.



Första besvikelsen kom faktiskt redan innan middagen när vi slog oss ner i hotellbaren. Jag var riktigt trött och eftersom jag dessutom efter operationen är rätt lättpåverkad tänkte jag att en red bull skulle vara en bra start på kvällen. Men baren hade inte red bull. Okej, jag vet att det inte är särskilt hög klass att dricka red bull, men den fyller faktiskt sin funktion.

När vi hade slagit oss ner i matsalen blev jag lite förvånad över att vi inte fick någon presentation av menyn. Det är väl ändå kotym att servisen berättar vad som ska serveras när en fast meny är beställd? Eftersom jag vet att jag numera bara kan äta lite, lite av varje rätt vill jag verkligen veta på förhand vad som ska serveras. Då kan jag planera om jag ska äta lite, lite mer av förrätten eller om jag kommer vilja spara mycket plats till varmrätten. När vår servitören inte ens berättade vad som låg på tallriken när han kom in med förrätten frågade jag vad som skulle serveras. Servitören tittade på mig som om jag var den första gästen som någonsin undrat över meny men berättade i alla fall kortfattat att förrätten var en variant av toast skagen och att den skulle följas av lamm och någon sorts nypondessert. 

Den fåordade beskrivningen gjorde inte maten rättvisa. Det visade sig t.ex. att förrätten förgylldes av kalixlöjrom. Huvudrätten var också bra men hade varit utmärkt om den hade serverats snabbare. Nu hade den tyvärr hunnit bli så kall innan den serverades att både såsen och potatisen knappt var ljumna.

Eftersom servitören hade sagt att desserten skulle innehålla nypon blev jag förvånad när vaniljglassen, färskostcremen och mandelbiskvierna bara akompanjerades av en knivsudd torkad, smulad nypon. Efter en stund hastade en servitris runt och uppmanade oss att inte äta mer eftersom nyponsoppan inte var serverad än. Om vi bara hade blivit upplysta om att en förträfflig, varm, hemlagad nyponsoppa var huvudnumret så hade nog samtliga i sällskapet låtit dessertskedarna vila trots att den utsökta vaniljglassen hade börjat smälta ordentligt redan när tallrikarna kom på bordet. 

Att de utvalda vinerna inte fick någon närmare presentation än att servitören visade etiketten innan glasen fylldes var i sammanhanget en liten miss. Hur som helst tyckte jag att de matchade maten mycket bra. 

Jag tror att både huvudrätten och desserten hade varit fantastiska om de hade serverats vid rätt temperatur. Nu verkade båda rätterna tyvärr ha fått vänta allt för länge innan de hann komma från köket till bordet. Jag tror att Marcus Samuelsson hade blivit besviken på hur hans välplanerade meny behandlades om han hade bevittnat gårdagens middag.

Bild från http://www.alltomstockholm.se/
  
Jag är också ganska säker på att hotellchefen skulle bli rejält förvånad över servicenivån i matsalen. Den levde inte upp till standarden som sätts av övrig hotellpersonal.

http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar