Sidor

söndag 29 maj 2011

Anna Bäsén: LCHF kost är barnmisshandel

Förra måndagen skrev jag ett inlägg om att Nolaskogs i sommar anordnar ett LCHF-läger där överviktiga barn, tillsammans med sina föräldrar, ska få lära sig om kolhydratsnål kost. Idag när jag gick in på Kostdoktorns hemsida såg jag att Expressens medicinreporter Anna Bäsén har kritiserat LCHF-lägret. Här hittar du Bäséns krönika.

Bäsén menar att det är barnmisshandel att låt barn följa sina föräldrars "extremdieter". Hon skriver visserligen att det går att gå ner i vikt med LCHF, om man är frisk och vuxen men hänvisar till att vetenskapliga studier visar att mättat fett ökar risken för sjukdomar. I krönikan höjer även kostexperten Mai-Lisa Hellenius, livsstilsproffersor på Karolinska institutet, ett varnande finger mot LCHF-kost som hon anser ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt kan orsaka näringsbrist.

Jag undrar om studierna som Bäsén hänvisar till inte har passerat sitt bäst-före datum. Jag framställer mig inte som kostexpert men i min kamp mot kilona och i jakten på bättre hälsa har jag de senaste åren läst väldigt mycket om hur nya vetenskapliga studier kastat nytt ljus över myten om att fett skulle vara farligt. Jag startade den här bloggen för ungefär två månader sen men har redan hänvisat till en rad artiklar om forskningsstudier som hävdar motsatsen till vad Bäsén skriver i sin krönika. Här kommer en länklista:

En studie som visar att högt kolesterol inte är farligt och en annan som visar att kolesterolsänkande mediciner är onödiga.
I det här inlägget skriver jag om två stora svenska studier som ska studera sambandet mellen genetik och livsstil eftersom välfärdssjukdomar är ärftliga och inte enbart kan förklaras av kosten.
Här hittar du länken där det står om att en proteinrik frukost minskar hungern hela dagen.
En studie av egyptiska mumier visar att välfärdssjukdomar inte är ett modernt fenomen. Läs mer här.
Självklart vill jag också passa på att puffa för en jättebra sida som samlar studier om hur kolhydratlåg kost påverkar hälsan.


http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar