Sidor

söndag 14 augusti 2011

Äktenskap är fantastiskt!

I år firade jag och min älskade make vår femte bröllopsdag. Jag älskar att vara gift! När vi gifte oss hade vi två år och ingen av oss  kunde tänka sig att vara sambos resten av livet. Vi ville bekräfta för varandra att vi hade valt varandra för resten av livet. Sen dess har vi delat glädje och sorg. Vårt förhållandet har haft toppar och dalar. Vi har stöttat varandra genom svår sjukdom. Tillsammans har vi firat när livet har visat sig från sin soligaste sida. 

De bästa dagen i mitt liv

Att ingå i äktenskap var vårt val. Att andra väljer andra sätt att dela sitt liv med en livspartner eller vara ensamstående har jag inga synpunkter på. Men jag har synpunkter på Ida Therén i en krönika på ETC:s hemsida menar att det är "en backlash efter flera decenniers relativisering av moraliska värden och kvinnokamp" att allt fler par väljer att gifta sig. I krönikan är det tydligt att Therén riktar sin kritik mot dem som lever i heterosexuella förhållande. Särskilt dem av oss som dessutom kallar oss feminister. Detta trots att hon i texten även medger att äktenskapet inte längre automatiskt innebär att kvinnan ger "sin man rätten över sitt liv".

När jag läser att hon anser att de som väljer att gifta sig förvärrar utanförskapet för alla "som inte passar in i samhällets tvåsamhetsnorm" blir jag faktiskt riktigt förbannad. Mitt och min makes val att leva som gifta försämrar inte livet för "ensamstående mammor, bögar i garderoben, straighta män som aldrig legat med en kvinna".  Att välja att leva tillsammans i äktenskap och samtidigt ställa sig bakom alla människors rätt att göra egna livsval kan inte vara till skada någon. Jag är övertygad om att de orättvisor som tyvärr fortfarande drabbar t.ex. homosexuella inte skulle försvinna automatiskt om heterosexuella par valde bort äktenskap.

Theréns krönika är enbart ett obefogat påhopp mot hur vissa människor väljer att leva sitt liv. Det är inte ett steg mot ett bättre samhälle för alla människor, oavsett livsval. 










http://intressant.se/intressant http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar