Sidor

söndag 12 juni 2011

Att moralisera över Rut är antifeministiskt

För några dagar sedan beskrev Johanna Koljonen en krönika i DN om sin kluvna ställning till att hon numera har råd att anlita städhjälp hemma. Hon beskriver att saker som är roligare eller lönsamare prioriteras före städning och att hon numera behöver hjälp hemma för att hinna med vardagen. Jag förstår delvis Koljonens kluvenhet. Den som aldrig haft råd att sätta guldkant på vardagen och som hamnar i en ställning där pengarna numera inte bara räcker till det nödvändigaste verkar ofta behöva försvara lyxen som man numera kan unna sig.

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
Bra motto för den som inte har råd med städhjälp.

Vad jag inte förstår är Åsa Lindeborgs, en av Aftonbladets kulturskribenter, behov av att moralisera över att Koljonen köper städtjänster. I en krönika i dagens Aftonblad skriver Lindeborg att Koljonen som är feminist och "har antytt en vänsterhållning" inte ska "legitimera att samhälletskiktar sig i herrskap och tjänstefolk". Jag antar att det är förknippat med vänsterns fallenhet för att sätta stämpeln skitjobb på vissa arbeten. Jag tycker att det är vänsterfolk som Lindeborg som genom sin nedlåtande attityd skapar fiktiva klyftor i samhälle genom att dömma ut vissa yrken som sämre än andra. Jag tvivlar på att den person som får betalt för att städa hemma hos Koljonen skäms över sitt jobb och önskar att de som har råd att köpa städhjälp ska sluta upp med det.

Sjävklart dammar Lindeborg av klychan "vem städar hos städerskan" och tycker att människor som hon själv och Koljanen, som pratar om solidaritet och jämlikhet har ett särskilt ansvar för att leva som de lär. Själv ser jag det som en solidaritetshandling att använda sin förbättrade ekonomi till att köpa tjänster eftersom det skapar jobb.



Naturligtvis får själva grundidén med Rutavdrag en släng av sleven eftersom Lindeborg menar att alla andra skattebetalare tvingas vara med och betala för Koljonens städhjälp. Jag undrar varför så många skribenter som klassar sig som vänster klankar ner på just Rutavdraget men inte ser problem med Rotavdraget? Jag förstår inte heller hur köp av städtjänster gör att Koljonen enligt Lindeborg bör sluta kalla sig för feminist, vänster och gilla solidaritet och jämlikhet. Enligt Lindeborgs moral är det alltså finare att själv städa sin toalett än att betala någon annan för att göra det. Är det finare att låta en hantverkare bygga om badrummet än att låta en städerska städa det?

Jag tycker att de som, likt Lindeborg, hytter med moraliserande pekfingrar åt dem som betalar för städhjälp är antifeministiska. Det är ju trots allt kvinnor som står för merparten av hushållsarbetet. Eftersom städyrken är kvinnodominerade innebär det också att det främst är kvinnor som skulle drabbas om färre köpte städhjälp.


http://intressant.se/intressant http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar