Sidor

måndag 27 juni 2011

Livet på landet främjar psykisk hälsa

Här om dagen skrev jag ett inlägg som handlade om att unga människor börjat fly storstaden pga bostadsbristen och istället väljer att bosätta sig i mindre städer. Enligt en artikel i gårdagens DN så är det ett klokt val även för hälsan. Framförallt för den psykiska hälsan. Forskare har redan för många år sen kunnat konstatera att barn som växt upp i storstäder har fördubblad risk att drabbas av schizofreni och att stadsbor betydligt oftare drabbas av ångest och depressioner. Orsakerna har dock varit höljda i dunkel. Men nu har en tysk forskargrupp kunnat påvisa att hjärnorna hos lantbor och stadsbor skiljer sig åt. 

Försökspersonerna i studien kom från småstäder, medelstora städer och storstäder och utsattes för stresstest samtidigt som deras hjärnor avbildades med fMRI-kameror. De största skillnaderna hittades i amygdala, vilket är ett område som påverkar känslorna och därmed upplevelsen av hot och rädslor. Dessutom hade storstadsborna sämre förbindelser mellan amygdala och anterior cingulate vilket är vanligt hos människor som lider av psykisk ohälsa. Skillnaderna mellan de olika befolkningsgrupperna var så stora att forskarna gjorde om försöken men resultaten blev lika dramatiska.

brain.amygdala.jpg
http://www.schizophrenia.com/sznews/archives/005410.html
 Att livet i storstäder påverkar den psykiska hälsan negativt är viktig kunskap, särskilt med tanke på att inflyttningen är så pass stor att 70 procent av jordens befolkning beräknas bo i städer inom 40 år. Visserligen finns det är t.ex. självmord och fetma vanligare på landsbyggden vilket tros ha samband med att vapeninnehav är vanligare där och att läkarvården är sämre respektive att den genomsnittliga utbildningsnivån är lägre. Men när forskarna nu har börjat kunna kartlägga skillnaderna i hjärnorna så finns det hopp om att hitta vad det är i stadslivet som är skadligt vilket i sin tur kan leda till minskade problem.

Om stockholmare är smartare än lantisar, som Anna Kindberg-Batra sa 1998, så kanske de behöver det försprånget...

Kanske är det trots allt så att jag borde avstå från närheten till min familj och flytta till landet för att rädda min och älsklingens psykiska hälsa? Nåja, med tanke på att jag börjar på min utbildning till hösten så får det vänta tills jag har studerat färdigt. Då får jag ju chans att vänja mig vid tanken...


Bild från bloggen http://www.smalltownstyle.se/ som hyllar livet på landet
 http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar