Sidor

tisdag 28 juni 2011

Studenter som inte tar studiebidrag straffas

DN skriver idag om den rapport där Sveriges förenade studentkårer (SFS) riktar kritik mot att många studenter står utanför socialförsäkringssystemet. Rapporten ingår i den pågående socialförsäkringsutredningen och föreslår bl.a. en obligatorisk sjukförsäkring för alla studenter.

Idag är det bara de studenter som har studiemedel som får sjukpeng om de blir sjuka. De studenter som inte tar studiemedel förlorar dessutom sin sjukpenninggrundande inkomst SGI efter en mycket kort tid. 30 procent av alla studenter tar inte studiemedel. Det betyder att de studenter som inte tar emot bidrag från staten under studietiden straffas för detta genom att bli av med den SGI som de ev. har tjänat ihop innan de började studera.

Otrygg tillvaro för självständiga studenter
Till hösten börjar jag studera igen efter många års frånvaro från studier och kommer inte ta studiemedel. Jag och min man kommer snåla för att klara oss på hans heltidslön och de pengar jag kan tjäna på extrajobb. Det innebär att den SGI som jag har tjänat ihop när jag har jobbat går förlorad. Om jag och min man blir föräldrar under min studietid får jag alltså bara minibeloppet om jag är föräldraledig. Om jag skulle få behålla min SGI skulle jag kunna ta ut upp till 19000 kr/månad före skatt medans lägstanivån bara är 5400 kr/månad före skatt.

För mig är det här helt vansinnigt! Varför ska den som tar emot studiemedel vara tryggad i händelse av sjukdom eller föräldraskap? Varför ska jag straffas för att jag inte tar emot studiebidrag från staten utan klara min försörjning på egen hand? Nu kanske du som läser det här undrar varför jag inte bara tar studiemedel för att få behålla min SGI. Tyvärr är jag inte berättigad till studiemedel. Jag pluggade med studiemedel för flera år sedan men klarade p.g.a. sjukdom inte av mina studier och hoppade av utbildningen. Det betyder att jag inte får studiemedel eftersom jag inte tagit tillräckligt många poäng.

Större chans till trygghet än nuvarande SGI-regler för studenter 

Jag väljer att bita i det sura äpplet och kommer studera trots att jag hamnar i en knepig sits om jag skulle bli sjuk eller gravid under studietiden. Anledningen är min starka drivkraft att utbilda mig. Men jag misstänker att många som sitter i samma sits som mig inte vågar ge upp tryggheten.

http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar