Sidor

måndag 25 april 2011

är Zumba bra träning för en tjockis?

Senaste veckan har en känsla av rastlöshet börjat sprida sig i mig. Det är som att min kropp jublar över att den blir lättare och säger åt mig att den vill röra på sig. Att kunna träna och orka sporta är definitivt ett av mina mål med viktminskningen.

Det här med träning har alltid varit tungt, i dubbel bemärkelse, för mig. Som vuxen har jag gymmat, prövat spinning, Friskis & svettis pass, vattengympa m.m. Styrketräning har varit ganska lätt eftersom jag har relativt sett ganska stor muskelmassa. Men alla typer av konditionsträning har varit så himla tungt. Rent fysiskt är det inte särskilt lätt att studsa runt med mina (då) 120 kg på ett aerobicspass. Det har inte blivit lättare av att jag känt mig som en klumpig, svettig elefant i en samling graciösa, trimmade tjejer.





Ett tag gick jag på Friskis & svettis pass och där kändes det faktiskt lite bättre. På de passen samlas människor i alla storlekar och med högst varierande grad av kondition. Samtidigt spelar det inte så stor roll när kroppen är så tung och osmidig att jag inte kan göra alla övningar.

Herregud, bara att byta om och duscha på ett gym prövar ju självkänslan hårt. Varför investerar gym inte i duschdraperier? Tror inte att det bara är vi tjockisar som helst skulle vilja duscha i fred.

Nu tänker jag faktiskt inte träna mig i form innan jag vågar gå på gym. Men jag tänker börja med snabba promenader för att skona kroppen. För mig är det ganska lätt eftersom jag har en lite vovve som också måste få motion dagligen. Men ganska snart vill jag hitta någon rolig träningsform att komplettera med. Undra om Zumba passar en tjockis som gillar att dansa men som behöver träning som är skonsam för knäna? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar