Sidor

lördag 16 april 2011

Lördagsmys

Har haft en väldigt soft dag. Har bara degat i sängen, läst (började på "En berättelse om kärlek och mörker" av Amos Oz igår) och klappat hunden.

Eftersom varken jag eller älsklingen orkade göra någon stor insats i köket men ändå ville äta en god middag blev det taco. Nu ska vi avrunda vårt lördagsmys med en film och lite godis. Med betoning på LITE för min del. Klarar av att äta mellan 5 och 10 bitar numera. För ca 2 år sen prövade jag att äta LCHF kost (=lite kolhydrater, mycket fett) och mådde bra av den kosten. Märkte att jag var mätt längre efter varje måltid och att suget efter godis och andra snabba kolhydrater minskade rejält. Kom efter en tid fram till att jag hade svårt att helt utesluta kolhydraterna ur kosten men har sen dess fortsatt att hålla igen på den fronten.

Tack vare att jag har varit restriktiv med att äta kolhydrater så har jag kunnat behålla vikten stabil. Det var en stor framgång för mig och något som stärkte mig inför operationen. Eftersom jag hade lyckats stå stilla i vikt under en längre tid så borde en gastric bypass operation passa mig perfekt. För operationen i sig är ju ingen mirakelkur. Den ger hjälpmedel för att lyckas med viktminskningen, men jobbet måste jag (och alla andra opererade) göra själv. Det gäller att fortsätta äta balanserad kost i små portioner resten av livet. Det går att sakta töja ut den nya lilla magsäcken om man regelbundet äter för mycket. Så den som har problem med maten och vet med sig att överätning är en del av vardagen så gäller det att jobba med de problemen även efter operationen.

http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar