Sidor

torsdag 28 april 2011

Gastric bypass är inte en genväg

Det har ju varit en del debatt om gastric bypass operationer på sistonne. Många röster höjs mot överviktskirurgi och det talas om att vi som valt GBP kunde fått samma resultat med förändringar av kost och motion men att vi valt en genväg. Eftersom jag ätit kolhydratsnål kost de senaste 2 åren och mått mycket bra av det händer det att jag läser bloggar om LCHF. Jag var nyss inne på kostdoktorn.se där det hade lagts upp en krönika av Jonas Colting som nyligen publicerades i Borås tidning. Krönikan var djupt kritisk mot överviktskirurgi och Colting menar att det är en helt onödig genväg för människor som inte klarar av att ändra sina kost- och motionsvanor.

Värre än den fördömmande tonen i Coltings krönika var kommentarerna på inlägget. Här skrivs det nedsättande om bekanta som genomgått GBP och om deras kostvanor efter operationen.

Att välja GBP är för många sista utvägen för att bli av med sin övervikt. Att övervikt i sig riskerar att medföra allvarliga komplikationer och följdsjukdomar är allmänt känt. Som med all kirurgi så finns det risker med GBP, både under själva operationen men eftersom operationen inte är reversibel så finns det patienter som får biverkningar som de tvingas leva med resten av livet. De som väljer GBP tenderar att ha mycket god insikt i riskerna och har ofta tillbringat många år med att kämpa mot sin övervikt. När inget har gett långvariga resultat och en person upplever att valet står mellan att fortsätta vara överviktig resten av livet eller genomgå GBP med de risker som finns så väljer många operationen.

Varför kritiseras det valet? Vilken rätt har någon människa att hävda att vi som genomgått GBP skulle kunnat få samma resultat med forändringar av kost och motion? 

Resonemanget verkar hela tiden återkomma till att vi som valt GBP skulle ha kunnat få samma resultat utan operation om vi bara hade kunnat ta oss i kragen. Jag tillbringade 25 år med att försöka "ta mig i kragen" och komma tillrätta med min övervikt. Utan att lyckas. Till slut valde jag GBP för att jag vill leva ett långt liv och vara frisk. Varför kan inte det valet respekteras? Jag förstår faktiskt inte varför människor som ger sig in i debatten om överviktskirurgi vill få det till något fult. Förstår du det?

Länkt till krönikan

http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar