Sidor

onsdag 27 april 2011

glada kossor, grisar och lamm

Jag är en hängiven köttätare men rukar säga att jag vill att djuren jag äter ska ha levt ett bra liv. Jag köper bara ekologiska ägg för att jag vet att hönsen då har varit frigående på riktigt. När det gäller mejerivaror uppskattar jag att jag köper ca 80% ekologiskt vilket är en garanti för att mjökkorna har haft ett drägligare liv.

Men när det kommer till kött är det en helt annan historia. Jag och min man äter ganska mycket nötkött. Utbudet av ekokött i den matbutik vi oftast handlar i är i stort sett noll. Jag skäms för att erkänna att när vi handlar i butiker som faktiskt har ekokött så får priset mig att välja vanligt kött.

Jag tror inte att det bara är på ekologiska gårdar som kossorna mår bra. Jag vet att det finns bondgårdar som har en fantastisk djurhållning, där kossorna till största delen är gräsätande och där resten av fodret är bra. Men för att veta att kossan jag tuggar i mig har haft ett bra liv måste jag veta vilken gård köttet kommer ifrån.


Fåren på bilden bor på Berga Mellangård utanför Linköping

Nu har jag hittat en går norr om Stockholm som föder upp nöt, gris och lamm ekologiskt. Vad som är ännu bättre är att gården har ett eget slakteri vilket gör att djuren slipper transporter. Kollade igenom deras utbud och såg att priserna var högst humana. Nu finns det inga ursäkter längre, det är dags för vår familj att börja ta ansvar för vad vi äter- även när det gäller kött!

Nu ska jag se till att vi äter upp det kött som finns i frysen och sen åker till Husa gård när vi behöver fylla på förråden! Läs mer om gården med glada djur!


http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar