Sidor

tisdag 3 maj 2011

Är dumpning verkligen vanligt?

Sen jag gjorde min operation har jag läst mycket på olika bloggar och forum som handlar om gastric bypass. Något som förvånar mig är hur ofta som problem med dumpning kommer upp. När jag träffade dietisten på Ersta sjukhus innan operationen så sa hon att dumpning går att undvika, bara man inte äter för mycket kolhydrater och inte dricker direkt efter maten. Hon sa t.om. att hon inte trodde att problemet var så stort som det framställs.

Visserligen har det bara gått fem veckor sen min operation så jag har inte extremt lång egen erfarenhet, men jag börjar hålla med dietisten. Varför verkar det då som att dumpning är ett så vanligt problem för många gastric bypass opererade? Är det helt enkelt så att de som får problem med dumpning ofta inte sköter kosten?

Jag har upplevt dumpning en gång och det var när jag glömde bort mig och drack ett glas vatten (ca 1 dl) direkt efter maten. Det var en riktigt obehaglig upplevelse men nu kommer jag aldrig mer att glömma bort att det inte funkar att äta och dricka samtidigt.





http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar