Sidor

fredag 27 maj 2011

Det spirar i krukorna!

Eftersom jag är en riktig novis när det gäller trädgård så tar jag det säkra före det osäkra och köper mest plantor. Eftersom de redan är uppdrivna så är chansen nästan 99% att de kommer utvecklas som de ska.



Den här vita plymspirean är ett bra exempel. Den har växt en bra bit sen jag planterade den och har redan börjat knoppa.



Den här pionen är ett mindre lyckat exempel. Plantan växer visserligen och ser ut att må bra. Men blomknoppen ser uttorkad ut. Är rädd att jag planterade den för tidigt, det var ett par ganska kalla nätter. Jag hoppas verkligen att den kommer ta sig. Pioner är nog mina favoritblommor. De doftar så ljuvligt! Om den här plantan inte har frysit ihjäl så kommer den att utveckla vita, fylliga blommor. Håll tummarna!

Även om jag mest tar genvägen med plantor så kunde jag inte motstå att chansa lite i år. Jag satte några lökar och några fröer och har gått och kikat ner i krukorna vara och varannan dag i hopp om att se ett livstecken. Nu har det äntligen börjat spira.


Det här ska förhoppningsvis bli en gladiolus. Har två större krukor där det fick plats fyra lökar i varje. De två som blev över planterade jag i sådana här små terrakottakrukor.



Den här krukan är jag lite mer osäker på. Det kan vara en gladiolius men det skulle också kunna vara luktärt. Hmmm, nästa år ska jag fixa märkstickor så jag vet vad jag planterat.




För att vara på den säkra sidan sådde jag oljelin i två balkonglådor som jag hängde upp på vindskyddet. Oljelin är supertacksamt, växer nästan var som helst, klarar av att torka ut lite och dessutom förbättrar de jordkvalitén. De blir ca 15 cm höga med klarblåblommor. I bakkanten av balkonglådorna pillade jag ner några överblivna luktärtsfrön. De ska ju också vara lättodlade och det vore så snyggt om de tar sig och börjar klättra uppför väggen.

Nästan hela rabatten tas upp av klätterhortensian som var planterad när vi flyttade in. Men på en liten tom plätt satte jag några frön av riddarsporre och pampasgräs. Tyvärr så syns inte minsta tecken på att de ska ta sig. Det som hade varit så snyggt med höga tuvor av pampasgräs. Å ja, än finns det väl hopp...

http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar