Sidor

torsdag 12 maj 2011

Två små bitar njutning

När jag för ca 2 år sedan prövade LCHF var det en stor lycka hur snabbt suget efter kolhydrater försvann. För jag var en riktig kolhydratjunkie. För mig var det inte bara godis som lockade. Om jag åt pasta eller mackor så hade jag lika svårt att hejda mig som jag hade med en stor godispåse. Men när jag drog ner radikalt på kolhydraterna så minskade suget. Även om jag bara åt ren LCHF kost under en kort period så har jag sedan dess varit restriktiv med kolhydraterna. Men eftersom jag ätit mer kolhydrater än under LCHF perioden så har suget hela tiden varit närvarande. Ibland har jag inte kunnat stå emot och ätit mer kolhydrater än min kropp tål. Men det har straffat sig. huvudvärk, ännu mer sug, dåligt humör etc. Så jag har alltid vänt tillbaka och dragit ner på kolhydraterna igen.

Men efter operationen behöver jag inte längre jobba lika hårt för att ha kontroll. Det är som att suget efter kolhydrater är borta. Jag kan äta en knäckemacka utan att vara sugen på fler. Eller som idag när jag fikade med mina systrar och lillasyster hade köpt en stor kaka Fazer choklad. Jag drack kaffe och åt två rutor choklad. De räckte länge och jag njöt verkligen av smaken när de sakta smälte i munnen. Sen var det bra. jag var nöjd. Vi fortsatte att fika och inte en enda gång kände jag minsta lilla sug att ta en bit till.

Bild från http://www.fazer.se/

För mig representerar de där två små bitarna njutning en stor seger. Segern över suget. Nu kan jag njuta av livets goda utan dåligt samvete.

http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar