Sidor

tisdag 10 maj 2011

Litar du på Livsmedelsverkets råd?

Var inne hos Kostdoktorn för att läsa det senaste om kost och hälsa (han sida är alltid uppdaterad och bjuder på massa nyttig info). Det fanns en länk till ett matvanetest på Livsmedelsverkets hemsida och precis som mänga andra av hans läsare kunde jag inte motstå att göra testet.

Redan frågorna i testet fick mig att drar lite på munnen och tänka att Livsmedelsverket verkligen är en dinosaurie. T.ex. så efterfrågas hur ofta du äter frukt, bär och grönsaker och då ska du även räkna med juice och kräm!

           =        ?

På en skala från 1-12, där 12 är bäst, fick jag 3 poäng. Låter ju som att mina matvanor är horribla! Så ska jag nu radikalt ändra mina matvanor eller är det något knasigt med testet? Kostråden jag fick efter att ha gjort testet var att äta mer fisk, mer frukt och grönt, mer bröd och mindre godis.

Okej, att jag ska äta mer fisk håller jag med om. Eftersom det inte är min favoritmat blir det alldeles för sällan. Att jag äter för lite frukt och grönt håller jag inte med om, särskilt inte som det är okej att räkna med processade, översockrade produkter som juice och kräm! Jag äter ca 2 skivor knäckebröd per dag, men det är inte tydligen inte tillräckligt. Men okej, jag erkänner att jag både äter godis och dricker läsk ca 1 gång per vecka. Observera att här efterfrågas inga mängder, vilket gör att mitt lördagsgodis (som består av mellan 5 och 10 bitar lösgodis) är lika illa som den som äter en stor påse.

Livsmedelsverket + Brödinstitutet= sant?

Jag kan bara konstatera att Livsmedelsverket inte har tagit till sig de "nya" rönen om hur kolhydrater, särskilt snabba, påverkar blodsockret och insulinproduktionen. Eller att högt kolesterolvärde inte är farligt, annat än för en myket lite del av befolkningen. Vilket gör att mättade, naturliga fetter som smör inte är farligt men att processade margarinprodukter innehåller allt möjligt läskigt. Efter att jag tagit del av de goda råden så läste jag en del av kommentarerna som lämnats på Kostdoktorns inlägg. Några av besökarna har försökt få full pott på testet. Det visar sig att t.o.m. de som anger extrema siffror som att de äter 20 skivor knäckebröd och 20 skivor mjukt bröd kan få full pott på testet bara de väljer att bre alla sina mackor med lättmargarin! 

Gör gärna testet själv och fundera över om livsmedelsverkets råd leder till god hälsa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Test-matvanekollen/


http://intressant.se/intressant
http://bloggkartan.se/registrera/23145/stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar